اعرف العيب فين فى العفشة فى 5 دقايق بكل سهولة



المساعدين
تعرف ازاى وانت طالع علي مطب ونازل ركز اوي هاتسمع صوت زي المنفاخ بتاع العجلة لو المساعد جديد هايبقي واضح اوي انما لو قديمة هايبقي الصوت ضعيف شوية بس هاتسمعة لو انت طالع ونازل من المطب لاقيت صوت تزييق او تخبيط حديد فى حديد وجاي من الجانب الايمن او الايسر يبقي تشوف المساعد جايب زيت او لا
والسوست بتبقي ضعفت مع الوقت فبتخبط فى نفسها

البطاحة
هى اللى بتمسك المساعد من فوق وبتمتص الكدمات والصدمات للمساعد من اعلي
وتعرف انها بايظة وانت علي الطرق المكسرة تسمع تخبيط صاج او حديد فى حديد لان الجلد اتاكلت وهي بتتعرف بالعين كمان افتح الكابوت هاتبان انها متاكلة وتلاقي كمان الدريكسيون تقيل
الاسكاترا(علبة الدركسيون)
هى المسئولة عن ربط العجل الامامى بالدركسيون فان كانت غير سليمة يبقى هتلاقى ضعف
شديد فى التحكم فى السيارة او وانت بتلف الدركسيون على الاخر من اليمين الى اليسار تسمع طرقعة مصدرها الجنب اليمين
اوالشمال ده معناه ان الاسكاترا عايزة تتغير ودى فى الكورسا
دايما بتبوظ

الكوبلن
داخلي وخارجي
العيب خارجي لو انت بلتف بالديكسيون تسمع صوت طقطقة واضحة اوي لازم يتغير
العيب داخلي لو انت سمعت نفس الطقطقطة وانت ماشي طوالي
  
المقصات والجلب والاتزان وتغيير الجلب
لما تلاقي الكاوتش بتاعها اتاكل
خـد بـالك مـن عربيتك تاخد بالها منك