شداد حوض الموتور


(البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات)
في ناس كتيير تسمعها و متعرفش ايه هي اساسا
و طبعا في ناس عارفينها 
الأول لازم نعرف ايه هي الـــ ( (تعالوا نعرف ايه هي (البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات) وكيفية عملها)البارات او الشدادات او التقويات أو الدعامات)
بداية العربية فيها 4 عجلات و 4 ممتص للصدمات (المساعدين )
لما العربية تمشي ع طريق واعر (مكسر و مليان مطبات و حفر و الحاجات الحلوة اللي متعودين عليها)
فمهمة ممتص الصدمات (المساعدين) انها تمتص الصدمة ديه
و هيكل العربية مش بيبقي قوي لدرجة انه يساعد ممتص الصدمات ع امتصاص الصدمة بشكل كامل
فلما تحصل الصدمة بيتم امتصاصها عن طريق الهيكل
طبعا اللي بيؤدي ان الهيكل بيثني و مع مرور الوقت الهيكل بيتبهدل
و الحل للموضوع ده الـــ( (تعالوا نعرف ايه هي (البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات) وكيفية عملها)البارات او الشدادات او التقويات أو الدعامات)
و هي عبارة عن اجزء بتتركب علي بعض الاجزاء في العربية
( زي ع الشاسيه - - جوانب العربية - الشنطة ...الخ ..الخ )
بحيث انه بيخلي ممتص الصدمات (المساعدين ) يؤدي مهمته بشكل ممتاز و في نفس الوقت بدون التأثير ع هيكل العربية و بيقويه 
فبيحافظ ع الشاسيه
بالاضافة لأنه بيزود ثبات العربية في المنحنيات و الغرز 
نبتدي الشرح لبعض القطع ديه بالصور 


اولا : الـــFront Strut Bar و الـــ FrontLower Arm Bar 

أ- بالنسبة للصدمات 
قبل تركيب الــ Strut Bar و الـــ Lower Arm Bar 

واخدين بالكم لما تحصل الصدمة ايه اللي بيحصل ازاي ان الهيكل بيستقبل الصدمة. 

بعد تركيب الــ Strut Bar و الـــ Lower Arm Bar

بعد تركيب القطعتين دول ملاحظين لما بتحصل الصدمة ايه اللي بيحصل

ممتص الصدمات (ذ )

بيؤدي مهمته بشكل صحيح

بدون ما يأثر ع الشاسيه و هيكل العربية.


ب-بالنسبة للدوران يمين او شمال

قبل تركيب الــ Strut Bar و الـــ Lower Arm Bar

لاحظوا لما نيجي نلف يمين مثلا ايه اللي بيحصل للجزء الشمال القوة و الوزن كله بتتركز فيه و بيؤدي ان اللفة تكون يمين اكتر من الازم فبيأثر ع التوازن و الثبات.


بعد تركيب الــ Strut Bar و الـــ Lower Arm Bar

بعد التركيب هنلاحظ ان

القوة و الوزن بيتوزع و اللي بيؤدي لزيادة الثبات و التوازن.

ثانيا : الــ Fender Bar

قبل تركيب الــ Fender Bar


هنلاحظ انه قبل التركيب ان الصدمة اللي هيستقبلها الهيكل الامامي هتكون مؤثرة

و اللي بعد كده هيؤدي لضرر الهيكل الامامي.


بعد تركيب الــ Fender Bar

بعد تركيب القطعة هنلاحظ ان الصدمة هيمتصها ممتص الصدمات (المساعد ) بدون ما يأثر ع الهيكل الامامي 
ثالثا : Side Lower Bar


قبل تركيب الــ Side Lower Bar


هنلاحظ اننا لما العربية بتمشي ع طريق غير مستوي بالشكل ده

بيحصل نقل وزن بين مقدمة و مؤخرة العربية

و بالتالي هيتأثر الجزء اللي في الوسط.


بعد تركيب الــ Side Lower Bar

بعد التركيب هنلاحظ ان القطعة ديه بتعمل توازن و ثبات في نقل الوزن بين مقدمة العربية و المؤخرة

و بالتالي هيقلل الصدمة للجزء اللي في الوسط و يحافظ عليه.

رابعا:Sway Bar Anti-Roll Bar


قبل تركيب الــSway Bar \ Anti-Roll Bar


هنلاحظ قبل تركيب القطعة (تعالوا نعرف ايه هي (البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات) وكيفية عملها) ان لما نيجي مثلا نلف يمين العربية كل وزنها هيتركز للشمال و بالتالي لما نيجي نعيد مستوي العربية تاني هيبقي الي حدا ما صعب و اللي في بعض الاوقات بيؤدي لا قدر الله لانقلاب العربية.


بعد تركيب الـــ Sway Bar \ Anti-Roll Bar
بعد تركيب (تعالوا نعرف ايه هي (البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات) وكيفية عملها) القطعة هنلاحظ ان حصل توازن

لأنها بتمنع العربية من الانقلاب ع جنبها

و بيقلل الدوران مع زيادة الثبات.

خامس : الـــRear Strut Bar و الـــ Rear Lower Bar



نفس الوظيفة اللي قدام لكن ورا بتمسك الجزء الخلفي للعربية في الدورنات و المناورات و تخيل مناورة مع ارض مش مظبوطة هتساعد