(البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات)
في ناس كتيير تسمعها و متعرفش ايه هي اساسا
و طبعا في ناس عارفينها
الأول لازم نعرف ايه هي الـــ ( (تعالوا نعرف ايه هي (البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات) وكيفية عملها)البارات او الشدادات او التقويات أو الدعامات)
بداية العربية فيها 4 عجلات و 4 ممتص للصدمات (المساعدين )
لما العربية تمشي ع طريق واعر (مكسر و مليان مطبات و حفر و الحاجات الحلوة اللي متعودين عليها)
فمهمة ممتص الصدمات (المساعدين) انها تمتص الصدمة ديه
و هيكل العربية مش بيبقي قوي لدرجة انه يساعد ممتص الصدمات ع امتصاص الصدمة بشكل كامل
فلما تحصل الصدمة بيتم امتصاصها عن طريق الهيكل
طبعا اللي بيؤدي ان الهيكل بيثني و مع مرور الوقت الهيكل بيتبهدل
و الحل للموضوع ده الـــ( (تعالوا نعرف ايه هي (البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات) وكيفية عملها)البارات او الشدادات او التقويات أو الدعامات)
و هي عبارة عن اجزء بتتركب علي بعض الاجزاء في العربية
( زي ع الشاسيه - - جوانب العربية - الشنطة ...الخ ..الخ )
بحيث انه بيخلي ممتص الصدمات (المساعدين ) يؤدي مهمته بشكل ممتاز و في نفس الوقت بدون التأثير ع هيكل العربية و بيقويه
فبيحافظ ع الشاسيه
بالاضافة لأنه بيزود ثبات العربية في المنحنيات و الغرز
نبتدي الشرح لبعض القطع ديه بالصور
اولا : الـــFront Strut Bar و الـــ FrontLower Arm Bar
أ- بالنسبة للصدمات
قبل تركيب الــ Strut Bar و الـــ Lower Arm Bar
واخدين بالكم لما تحصل الصدمة ايه اللي بيحصل ازاي ان الهيكل بيستقبل الصدمة.
بعد تركيب الــ Strut Bar و الـــ Lower Arm Bar
بعد تركيب القطعتين دول ملاحظين لما بتحصل الصدمة ايه اللي بيحصل
ممتص الصدمات (ذ )
بيؤدي مهمته بشكل صحيح
بدون ما يأثر ع الشاسيه و هيكل العربية.
ب-بالنسبة للدوران يمين او شمال
قبل تركيب الــ Strut Bar و الـــ Lower Arm Bar
لاحظوا لما نيجي نلف يمين مثلا ايه اللي بيحصل للجزء الشمال القوة و الوزن كله بتتركز فيه و بيؤدي ان اللفة تكون يمين اكتر من الازم فبيأثر ع التوازن و الثبات.
بعد تركيب الــ Strut Bar و الـــ Lower Arm Bar
بعد التركيب هنلاحظ ان
القوة و الوزن بيتوزع و اللي بيؤدي لزيادة الثبات و التوازن.
ثانيا : الــ Fender Bar
قبل تركيب الــ Fender Bar
هنلاحظ انه قبل التركيب ان الصدمة اللي هيستقبلها الهيكل الامامي هتكون مؤثرة
و اللي بعد كده هيؤدي لضرر الهيكل الامامي.
بعد تركيب الــ Fender Bar
بعد تركيب القطعة هنلاحظ ان الصدمة هيمتصها ممتص الصدمات (المساعد ) بدون ما يأثر ع الهيكل الامامي
ثالثا : Side Lower Bar
قبل تركيب الــ Side Lower Bar
هنلاحظ اننا لما العربية بتمشي ع طريق غير مستوي بالشكل ده
بيحصل نقل وزن بين مقدمة و مؤخرة العربية
و بالتالي هيتأثر الجزء اللي في الوسط.
بعد تركيب الــ Side Lower Bar
بعد التركيب هنلاحظ ان القطعة ديه بتعمل توازن و ثبات في نقل الوزن بين مقدمة العربية و المؤخرة
و بالتالي هيقلل الصدمة للجزء اللي في الوسط و يحافظ عليه.
رابعا:Sway Bar Anti-Roll Bar
قبل تركيب الــSway Bar \ Anti-Roll Bar
هنلاحظ قبل تركيب القطعة (تعالوا نعرف ايه هي (البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات) وكيفية عملها) ان لما نيجي مثلا نلف يمين العربية كل وزنها هيتركز للشمال و بالتالي لما نيجي نعيد مستوي العربية تاني هيبقي الي حدا ما صعب و اللي في بعض الاوقات بيؤدي لا قدر الله لانقلاب العربية.
بعد تركيب الـــ Sway Bar \ Anti-Roll Bar
بعد تركيب (تعالوا نعرف ايه هي (البارات او الشدادات او التقويات و الدعامات) وكيفية عملها) القطعة هنلاحظ ان حصل توازن
لأنها بتمنع العربية من الانقلاب ع جنبها
و بيقلل الدوران مع زيادة الثبات.
خامس : الـــRear Strut Bar و الـــ Rear Lower Bar
نفس الوظيفة اللي قدام لكن ورا بتمسك الجزء الخلفي للعربية في الدورنات و المناورات و تخيل مناورة مع ارض مش مظبوطة هتساعد